96/10/12
تعداد نظرات:0
16:54
شماره مطلب:139610128983
-A A +A
در دومین کارگاه آموزشی «سواد رسانه ای» مطرح شد:

اصغری: هرم سواد رسانه ای چیست؟/ آینده پژوهی، نیاز شدید جامعه امروز

یک مدرس سواد رسانه ای در خصوص هرم سواد رسانه ای گفت: در این هرم 4 عامل مهم خودکنترلی، خودآگاهی، تفکر انتقادی و تفکر خلاق وجود دارد که مهارت در این حوزه ها نیازمند مطالعه به همراه تمرین است.

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛ صالح اصغری، دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، مدرس سواد رسانه ای در دومین کارگاه آموزشی «سواد رسانه ای» که در سازمان بسیج جامعه زنان کشور و با حضور مدیران اقشار این سازمان برگزار شد، در خصوص اولویت بندی موضوعات آموزی گفت: در حال حاضر اولویت ما مساله سواد رسانه ای نیست، اما چون جو اینطور هست استقبال بالا رفته است، به طور مثال بحث سبک زندگی را تا زمانی که رهبر معظم انقلاب مطرح نکرده بودند، با وجودی که دکتر حسن عباسی به طور کامل به این موضوع پرداخته بود، مورد توجه نبود اما پس از فرمایشات رهبری توجه به این بحث بسیار بالا رفت، این آسیب جامعه ماست.

در آموزش سواد رسانه ای توقف جایز نیست

وی افزود: آموزش سواد رسانه ای لازمه ی جامعه ماست و بعد تربیت رسانه ای نیاز است و بعد از آن، مهارت های زندگی است که آن هم کافی نیست و در نهایت باید برسیم به نهضت تولید محتوا که همه این ها به پشتوانه ی آینده پژوهشی شکل می گیرد.

این مدرس سواد رسانه ای تاکید کرد: هیجانِ تولید می تواند نیاز فرزند ما را برآورده کند این را حتی بچه یک ساله می فهمد همین که به صفحه موبایل دست می زند و یک اتفاقی می افتد مثلا صدایی پخش می شود، این که حرکت او باعث اتفاقی شده برایش هیجان آور است و ما باید برای این هیجان برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: رسانه هر آن چیزی است که معنا را منتقل کند، تلویزیون، سینما و حتی نوع راه رفتن هم می تواند رسانه باشد، معنا را منتقل می کند، در دسترس است و همراه خود معنا را می آورد، مثلا خودرو وقتی می آید ما کم تحرک می شویم، و رسانه همراه خود ویژگی هایی را می آورد که نیازمند آموزش هستیم تا آن را شناسایی کنیم و مهمترین چیزی که لازم است، آینده پژوهی است و بدانید که سواد رسانه ای نیاز امروز جامعه را برطرف نمی کند و متوقف در این موضوع نباید شد.

اصغری جایگاه اصلی سواد رسانه ای را در مرحله پیشگیری دانسته و افزود: یکی از کارکردهای این علم، مداخلاتی است که می تواند در برخی از حوزه ها از جمله حوزه تربیتی داشته باشد ولی ما الان نیازمند تربیت رسانه ای و آموزش هدفمندی به کاربران این فضا هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سواد رسانه ای به سمت بحث سواد فضای مجازی کشیده شده است و نشان می دهد که ما هنوز درست سواد رسانه ای را تجربه نکرده ایم و در این حوزه محتوا کم داریم اما خوبی ای که دارد این است که فضای مجازی چون چند رسانه ای است و ترکیبی ای از عکس و فیلیم و صداست، بسته خوبی است که در واقع سواد رسانه ای را هم پوشش می دهد اما باید با دقت به این موضوع ورود کرد.

این کارشناس فضای مجازی در تعریف سواد رسانه ای گفت: جنس سواد رسانه ای، مهارت سواد رسانه ای نیست، مهارت است، کدام زن با خواند کتاب آشپزی آشپز شده است؟ هیچکس با خواندن کتاب آشپزی آشپز نمی شود، باید تمرین کند،  یعنی جنس مهارت است و وقتی در مورد مهارت صحبت می کنید، قطعا دانش هم در آن است، تکنیک دارد، نیاز به تمرین دارد، تا ملکه ذهنی ما یا عادت واره ما بشود، مانند رانندگی.

 

دانش آموخته این عرصه باید سواد رسانه ای جان بشود

اصغری گفت: سواد رسانه ای مهارت است و دانش آموختگان این عرصه نباید سواد رسانه ای دان شوند باید سواد رسانه ای جان شوند، یعنی ملکه ذهنی فرد بشود زیرا جنس سواد رسانه ای مهارتی مبتنی بر خودآگاهی و خودکنترلی است که در تجزیه و تحلیل پیام، مبتنی بر تفکر نقاد است و تولید پیام مبتنی بر مهارت تفکر خلاق است.

وی ادامه داد: موضوع مورد بحث در سواد رسانه ای رژیم مصرف رسانه ای است که از جنس مصرف است و برخی معتقدند در واقع زیست رسانه ای است مبتنی بر مهارت خودآگاهی و خودکنترلی به منظور استفاده بهینه و متعادل از رسانه و در مرحله دوم می توان گفت سواد رسانه ای درکی است مبتنی بر تفکر نقاد، به منظور تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای و برساختی است مبتنی بر مهارت تفکر خلاق به منظور تولید محصول رسانه ای.

این دانشجوی جامعه شناسی فرهنگ سواد رسانه ای را به مثلث تشیبه کرده و گفت: مثلث سواد رسانه ای سه وجه دارد که یکی استفاده از آن است، دوم تحلیل پیام و وجه سوم آن تجزیه تحلیل و تولید پیام است و سخت ترین بخش آن خودکنترلی است چون این بخش وابستگی مستقیم با عادات افراد دارد و ترک آن سخت است.

وی در اشاره به رقابت در جذب مخاطب فضای مجازی گفت: اشتباه ما تولید کارتون شرک و مرد عنکبوتی است زیرا ما نه توان، پول و نه سوادش را داریم، اما توصیه رهبر معظم انقلاب این است که ما باید راه های میانبر پیشرفت را پیدا کنیم و اگر این را عملی می کردیم و آینده پژوهی می کردیم به سمت ساخت بازی هایی می رفتیم که جذاب و کم هزینه تر باشد، نمونه موفق آن «دیرین دیرین» است.

اصغری تفکر خلاق را ثمره دوم سواد رسانه ای دانسته و افزود: از کارگردان «دیرین دیرین» پرسیدند چطور این کار به ذهنت رسید گفت قبل از این انیمیشن، کسی به صوت توجه نمی کرد پس صدای طنز گذاشتم و موفق شد، در زمان جنگ هم این تجربه را داشتیم، در زمان جنگ استراتژی جنگ نابرابر را پیاده کردیم که در مقابل ناو، کاتوشا را بر قایق موتوری سوار کردیم اما چون تعدادش زیاد بود، کم آوردند.

 

5 سوال طلایی در حوزه تفکر نقاد

وی با بیان اینکه در حوزه تفکر نقاد در تحلیل پیام رسانه ای نیز نیازمند 5 سوال هستیم، گفت: چه کسی پیام رسانه ای را تولید کرده است؟ که در جواب این سوال باید مشخص شود که چه کسی تهیه کننده، کارگردان، حامی، نویسنده، مالک است و حق انتشار و توزیع این اثر با چه کسی است و در کدام کانال منتشر می شود؟

این مربی سواد رسانه‌ای سوال دوم در این حوزه را مشخص شدن تکنیک های خلاق برای جلب توجه مخاطب، دانسته و گفت:  برای پاسخ به این سوال نیز باید مشخص کنیم که زاویه دید چیست؟ نورپردازی چگونه به جذب مخاطب کمک می کند، موزیک و آهنگ پس زمینه چه کمکی میکند، چه تکنیک های اقناعی مورد استفاده قرار می گیرد، چه بازیگری انتخاب شده است؟

وی ادامه داد: سوال سوم را پاسخ به این سوال دانست که چرا افراد مختلف برداشت های مختلف از یک پیام دارند؟ متن زیر متن و فرامتن چیست؟ و سوال چهارم این است که چه سبک زندگی، ارزش و دیدگاهی از طریق پیام تایید و منتشر می شود یعنی مشخص شود که چه نکات اخلاقی و مولفه های فرهنگی در این پیام وجود دارد و سوال پنجم چه اهدافی در این پیام وجود دارد، اهداف سیاسی، فرهنگی و آموزشی از طریق این پیام منتشر می شود.

این دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، با تاکید بر اینکه هر کارگردان یک سیرفکری در ذهن دارد گفت: با دانستن فکر کارگردان می توان به محتوای فیلم ها هم پی برد و برای تحلیل سواد رسانه ای، باید کارگردان های 10 سال اخیر که صاحب جایزه در جشنواره فیلم فجر و همینطور جشنواره کن می شوند را بشناسیم.

وی تاکید کرد: در سواد رسانه ای فقط با سند باید کار کرد، چه کسی پیام را تولید کرده بسیار مهم است، پس باید برای تحلیل پیام ها در سینما، سریال ها، پیامک ها، کانال های تلگرامی و هر جایی که پیام دریافت می کنید اول به این سوال پاسخ بدهید بعد به 4 سال دیگر و البته حدس هایی می زنیم که گاهی نباید بیان کنیم.

این استاد سواد رسانه ای در خصوص اهمیت تحلیل رسانه گفت: چند نظریه در این زمینه وجود دارد، یکی از آن ها نظریه تزریقی است که از زمان هیتلر شکل گرفت و بعدها مشخص شد که چندان هم درست نیست و این نظریه معتقد بود افراد بر اساس صحبت هایی که می شنوند و تبلیغی که صورت می گیرد خط فکری و رفتاری را ایجاد می کنند اما نظریه بعدی به نام «برجسته سازی» به این مطلب پرداخت که رسانه ها لزوما به ما نمی گویند که چگونه بیندیشیم، اما قطعا می توانند به ما بگویند که به چه چیزی فکر کنیم.

وی نظریه یادگیری بندورا را سومین نظریه در این حوزه معرفی کرد و نظریه کاشت را معرفی کرد که در آن چند ویژگی وجود دارد: تدریجی، اندک، غیرمستقیم و به صورت انباشتی رسانه بر ما تاثیر می گذارد، چون انسان پیچیده است و به راحتی از همه جا تاثیر نمی گیرد.

 

پیام همبرگری چیست؟

اصغری تصریح کرد: هر پیام سه جزء دارد، متن، زیر متن و فرامتن، متن آن چیزی است که می سازد، کاری به مخاطب ندارد، ظاهر و تولید پیام است، زیر متن معنای اصلی را ایجاد می کند یعنی منظور از بیان مطلب در دید مخاطب، معنی و آن چیزی که مدنظر تولید کننده است، فرامتن شرایطی است مانند زمان، مکان، موقعیت که منجر به درک مخاطب از پیام می شود.

وی ادامه داد: باید پیام های ما کدگذاری شود تا مخاطب درست برداشت کند، مانند آب معدنی الموت که اگر ایران به کشورهای عربی بفرست به نام الموت یعنی مرگ ترجمه می شود و کسی خریدار آن نخواهد بود، پس در کدگذاری باید این موارد رعایت شود.

 این مربی سواد رسانه ای در جمع بندی صحبت های خود گفت: در هرم سواد رسانه ای 4 عامل مهم وجود دارد: خودکنترلی، خودآگاهی، تفکر انتقادی و تفکر خلاق و این که مشکل ما را سواد رسانه ای حل نمی کند و باید اجازه بدهیم توسعه پیدا کند ولی نباید به این متوقف شویم و تحلیل پیام هم باید پاسخگوی 5 سوال ما باشد، در این عرصه حتما مطالعه و تمرین موثر است.

انتهای پیام/ز

افزودن نظر جدید

Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.