96/11/24
تعداد نظرات:0
12:24
شماره مطلب:139611249179
-A A +A
در کارگاه «افزایش سواد رسانه ای» مطرح شد:

جایگزینی توهم به جای واقعیت در برخی رسانه ها/ شایعه سازی ابزاری متداول در اقناع

سید محسن بنی هاشمی تصریح کرد: رسانه ها پیشتر از تکنیک القاء استفاده می کردند و یک فکر را به فرد القاء می کردند اما این روش چندان موفق نبود و برخی رسانه ها به سمت اقناع پیش رفتند و توهم را جایگزین حقیقت و واقعیت کردند.

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛ سیدمحسن بنی هاشمی، معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس و مدرس سواد رسانه ای در کارگاه «افزایش سواد رسانه ای، لازمه زندگی امروز» که با حضور مسئولین اقشار بسیج جامعه زنان کشور برگزار شد، در تعریف اقناع که یکی از محوری ترین و مهمترین اتفاق در سواد رسانه ای است، گفت: اقناع یعنی قانع کردن، متقاعد کردن برای انجام کاری که دو بال مثبت و منفی دارد، به طور مثال می توان از این اتفاق ن آبرای رشد و تعالی طرف مقابل استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای اثربخشی در اقناع باید یک فرایند طی شود و برای این امر چند قالب و مدل اصلی وجود دارد که «توسل به زور» یکی از این مدل هاس که خیلی هم مورد استفاده قرار می گیرد و اما ممکن است کسی بخواهد بدون توسل به زور و استفاده از جریمه افراد را قانع کند، پس از «القاء» استفاده می کند و بسیاری از روش های متداول در اقناع همین «القاء» است، مثل فریاد زدن که تشدید فریاد زدن را ایجاد می کند.

بنی هاشمی در خصوص این الگو گفت: «القا» الگوی کورکورانه یادگیری ماست که در یادگیری اجتماعی مطرح می شود و تکرار رفتار در آن بسیار مهم است، اما روش های دیگری هم در اقناع وجود دارد که بر اساس استدلال اتفاق می افتد و تکنیک های مختلف دارد و بر مبنای اینکه طرف راضی می شود تا کاری را انجام دهد صورت می گیرد و «شایعه» هم روش دیگری در زمینه اقناع است.

این استاد دانشگاه، «شایعه» را ابزاری شیطانی دانسته و افزود: یکی از الگوهای شیطان مشکوک کردن است و بازداشتن از کار تکنیک دیگر اوست، بی انگیزه و غمگین کردن انسان ها برایش مهم است و ابزاری است که رسانه ها از آن بهره می گیرند، رسانه ها به صورت علنی و یا پخش شایعه نمی توانند مردم را به صورت علنی به کاری مجبور کنند اما با شایعه می شود مدل تربیتی را تغییر داد.

وی افزود: در مسیر تربیتی شایعه، اعتبار منبع، بسیار موثر است و باعث باورپذیر شدن یا نشدن یک خبر می شود، اینکه یک استاد دانشگاه دانشجویان خود را قانع کند اعتبار او هم بالاتر می شود و اعتماد بین او و دانشجویان ایجاد می شود، رسانه ها از این شیوه استفاده می کنند.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس ادامه داد: قانع کردن منجر به اعتماد می شود و اعتماد باعث اعتبار می شود و این همان سرمایه اجتماعی است و به صورت چرخه این روابط ادامه می یابد و در واقع اعتبار شخص به یک رسانه سرمایه اجتماعی رسانه محسوب می شود.

وی ابزار علنی و عملی رسانه ها را «اقناع و القاء» دانسته و تصریح کرد: رسانه ها پیشتر از تکنیک القاء استفاده می کردند، روش هایی مانند نظریه سوزن تزریقی که در این روش یک فکر را به فرد القاء می کنند اما این روش چندان موفق نبود و برخی رسانه ها به سمت اقناع پیش رفتند و توهم را جایگزین حقیقت و واقعیت کردند.

بنی هاشمی تاکید کرد: در اقناع به هیچ وجه قدرت را کنار نمی گذاریم و از روش های متنوعی استفاده می کنیم، در یک موقعیت هایی متقاعد کردن جایگزین توسل به زور می شود و در این زمینه گوینده هرچه ژست عاقلانه تر بگیرد موفق تر است ولی لزوما به معنای پذیرش نظر طرف مقابل نیست.

وی ادامه داد: در این روش بسیاری از تغییرات به مرور اتفاق می افتد، و تنها دو سه دهه برای تغییر افکار نسل کافی است، مانند نگاهی که به رفتن سفر مکه در ذهن برخی افراد ایجاد شده است، که بعد دینی و مذهبی آن کاسته شده و بیشتر به بعد حفظ امنیت اهمیت می دهند.

وی در ادامه با انتقاد از تصویری که برخی رسانه ها از دشمن ارائه می دهند، گفت: برخی با بیان توهم توطئه سعی می کنند که به کسانی که حواس جمعی در این خصوص دارند، برچسب بزنند و در واقع برخی رسانه ها اینگونه ترسیم می کنند که به طور کلی یا بخشی از تمام ایدئولوژی های انحرافی تاریخ، به صورت تصادفی اتفاق افتاده است، در حالیکه هیچ اتفاقی در دنیا تصادفی نیست و نباید اینطور جلوه داد که همه چیز تصادفی است و نباید دشمن را ضعیف جلوه داد.

بنی هاشمی در پایان راه مقابله با القاء رسانه ها در افکار را داشتن رژیم رسانه ای دانسته و افزود: همانطور که در اسلام برخی اعمال رژیم اخلاقی داریم، مانند روزه گرفتن، برای استفاده از رسانه ها هم باید رژیم رسانه ای داشت و پس از آن در استفاده از رسانه ها باید موقعیت شناس بسیار دقیقی بود و پس از تشخیص موقعیت، بدون اینکه منتظر کمک کسی باشید خودتان به انجام کاری که مناسب می دانید، اقدام کنید.

انتهای پیام/ز

افزودن نظر جدید

Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.